USA - UNITED STATES | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WATKINS GLEN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SORRY, SOME DATA ARE NOT TRANSLATED YET | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Not to be confused with | Watkins Glen Street Circuit (1948÷1952) - Watkins Glen Street Circuit (1953÷1955) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description | Circuito permanente costruito sull’onda del successo dei due circuiti stradali di Watkins Glen usati dal 1948 al 1955. Il tracciato ha ospitato dal 1961 fino al 1980 il Gp degli Stati Uniti di formula 1 rinunciandovi dal 1981 a causa di crescenti problemi economici. è stato modificato nel 1971, e nel 1984 raggiungendo la configurazione attuale. Presenta un andamento estremamente ondulato e con poche vie di fuga, tanto da risultare molto pericoloso, visti gli incidenti mortali di Koeingg e Cevert; si è cercato di limitare per questo con varianti (fra tutte, la Inner Loop) la velocità nel tratto piu veloce. Il circuito ha la caratteristica di avere tutte le curve sopraelevate di 6°, ad eccezione della Curva 9 (Loop) e la 2° delle Esses, sopraelevate di 10°. STORIA
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Location | Watkins Glen NY - New York - Northeastern States | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Location | Corning, a ovest di Watkins Glen, sulla riva Sud del lago Seneca; 400 km - 250 mi a nord ovest di New York Watkins Glen International 1 Baron Steuben Place Corning NY 144831 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Latitude - Longitude | + 42°20'13" - 76°55'38" 42.336944 -76.927222 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UTM Coordinates | X = 341233.996 - Y = 4688986.512 - Zone 18T | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aerial photo / Map (*) | OpenStreetMap - Google Maps - Bing Maps - Flash Earth - Wikimapia - Microsoft Research Maps - MapQuest | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Altitude AMSL | 482 m - 1581 ft | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inauguration | 1956 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Closing | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Designer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sources and links (Translation) (**) |
|
Watkins Glen | |||||
Description | |||||
Years | 1956÷1970 | ||||
Direction | Clockwise | ||||
Proposal | NO | ||||
No longer operational | YES | ||||
Car Circuit | YES | ||||
Motorbike circuit | |||||
Type | Permanent | ||||
Inauguration | 1956 | ||||
Closing | 1970 | ||||
Last update of this page | October 25th 2007 | ||||
Info last update | |||||
Designer | |||||
Distinctive points | The Esses - Wedgewood - Loop - Fast Straight - Speed Trap - Fast Bend - Hard Right | ||||
length | 3701 m | 12144 ft | 2.3 mi | (6) | |
length | 3782 m | 12408 ft | 2.35 mi | (7) |
Sports Car Circuit | |||||
Description | |||||
Years | 1971 | ||||
Direction | Clockwise | ||||
Proposal | NO | ||||
No longer operational | YES | ||||
Car Circuit | YES | ||||
Motorbike circuit | |||||
Type | Permanent | ||||
Inauguration | July 24th 1971 | ||||
Closing | July 24th 1971 | ||||
Last update of this page | October 25th 2007 | ||||
Info last update | |||||
Designer | |||||
Distinctive points | The Ninenty - The Esses - Back straight - Outer Loop | ||||
length | 3911 m | 12830 ft | 2.43 mi | (7) |
Watkins Glen | |||||
Description | |||||
Years | 1971÷1974 | ||||
Direction | Clockwise | ||||
Proposal | NO | ||||
No longer operational | YES | ||||
Car Circuit | YES | ||||
Motorbike circuit | |||||
Type | Permanent | ||||
Inauguration | 1974 | ||||
Closing | 1974 | ||||
Last update of this page | October 25th 2007 | ||||
Info last update | |||||
Designer | |||||
Distinctive points | The Ninenty - The Esses - Back straight - Outer Loop - Chute - Toe - The Boot | ||||
length | 5435 m | 17830 ft | 3.377 mi | Long circuit | (7) |
length | 3911 m | 12830 ft | 2.43 mi | Short circuit | (29) |
Watkins Glen | |||||
Description | |||||
Years | 1975÷1985 | ||||
Direction | Clockwise | ||||
Proposal | NO | ||||
No longer operational | YES | ||||
Car Circuit | YES | ||||
Motorbike circuit | |||||
Type | Permanent | ||||
Inauguration | 1975 | ||||
Closing | 1985 | ||||
Last update of this page | October 25th 2007 | ||||
Info last update | |||||
Designer | |||||
Distinctive points | |||||
length | 5435 m | 17830 ft | 3.377 mi | Long circuit | (7) |
length | 3911 m | 12830 ft | 2.43 mi | Short circuit | (29) |
Watkins Glen | |||||
Without chicane | |||||
Description | |||||
Years | 1986÷... | ||||
Direction | Clockwise | ||||
Proposal | NO | ||||
No longer operational | |||||
Car Circuit | YES | ||||
Motorbike circuit | |||||
Type | Permanent | ||||
Inauguration | 1986 | ||||
Closing | |||||
Last update of this page | October 25th 2007 | ||||
Info last update | |||||
Designer | |||||
Distinctive points | The Ninenty - The Esses - Back straight - Outer Loop - Chute - Toe - The Boot | ||||
length | 5435 m | 17830 ft | 3.377 mi | Long circuit | (7) |
length | 3907 m | 12819 ft | 2.428 mi | Short circuit | (7) |
length | 3911 m | 12830 ft | 2.43 mi | Short circuit | (29) |
Width | 11.6 m | 38 ft | |||
Max. banking (bends) | 10 ° | 17.6 % |
Watkins Glen | |||||
With chicane | |||||
Description | |||||
Years | 1992÷... | ||||
Direction | Clockwise | ||||
Proposal | NO | ||||
No longer operational | |||||
Car Circuit | YES | ||||
Motorbike circuit | |||||
Type | Permanent | ||||
Inauguration | 1992 | ||||
Closing | |||||
Last update of this page | October 25th 2007 | ||||
Info last update | |||||
Designer | |||||
Distinctive points | The Ninenty - The Esses - Back straight - Inner Loop - Outer Loop - Chute - Toe - The Boot | ||||
length | 5472 m | 17952 ft | 3.4 mi | Long circuit | (4) |
length | 5552 m | 18216 ft | 3.45 mi | Long circuit | (7) |
length | 3943 m | 12936 ft | 2.45 mi | Short circuit | (7) |
length | 3943 m | 12936 ft | 2.45 mi | Short circuit | (4) |
Width | 11.6 m | 38 ft | |||
Max. banking (bends) | 10 ° | 17.6 % |
Watkins Glen: Long course (1986÷...)
Watkins Glen: Long course with inner loop (1992÷...)
Watkins Glen: Long course with "New Chicane" (1975÷...)
Updates | |||||||
Date | Track layout | Years | Description by | Map by | Thanks to | Note | |
January 6th 2011 | Guido de Carli | Update | Description | ||||
June 2nd 2006 | Guido de Carli | Guido de Carli | Lorenzo Tommasi | New | Description with map | ||
August 2nd 2002 | Guido de Carli | Update | Description | ||||
Not all eventual updates issued in last years are already visible in this list |